Parker heeft een mooi product voor elektrificatie van applicaties: de GVM motor.
De EU en Nederland streven naar klimaatneutrale doelen en sturen aan op elektrificatie om broeikasgasemissies te verminderen en een duurzame samenleving te creëren. De EU wil tegen 2035 een emissiereductie van 100% realiseren, wat betekent dat nieuwe voertuigen met verbrandingsmotoren verboden worden. Nederland heeft een routekaart opgesteld voor de elektrificatie van de industrie, waarin doelen zijn vastgesteld voor het gebruik van elektriciteit en de vermindering van broeikasgassen. Verschillende wet- en regelgeving, zoals de Klimaatwet, Schone Lucht Akkoord en Klimaatakkoord, spelen een belangrijke rol in de elektrificatie. VARIODRIVE speelt een rol in de elektrificatie door samen te werken met Parker om elektromotoren te gebruiken in mobiele machines en duurzame oplossingen te ontwikkelen. Benieuwd naar de nieuwe innovaties en hoe VARIODRIVE inspeelt op de elektrificatie? Neem dan contact met ons op!
wheel drive motors: Een aandrijfsysteem waarbij elk wiel van een voertuig afzonderlijk wordt aangedreven voor optimale tractie en controle. Deze wheel drive motoren kunnen zowel elektrisch als mechanisch aangedreven worden.
Ruben Hus, Sales Engineer bij VARIODRIVE, deelt zijn inzichten over de uitdagingen en kansen van elektrificatie in de machinebouw en e-mobility. In 2020 maakte ik de overstap van diesel- naar elektromotoren vanwege de overtuiging dat elektrische aandrijving de toekomst heeft en superieur is aan andere duurzame bronnen zoals waterstof. De belangrijkste uitdaging is de complexiteit van de componentenselectie; voorheen koos je gewoon een diesel motor, maar nu moet je een volledige aandrijving met accu’s selecteren, wat duurder is en technische en gebruikseisen meebrengt. Maar het biedt ook kansen; machinebouwers kunnen applicaties afstemmen op de behoeften van de eindgebruiker, wat economisch aantrekkelijker en efficiënter kan zijn. Ik ben gepassioneerd over elektrisch aandrijven vanwege de meetbaarheid en verwacht dat toekomstige ontwikkelingen, zoals autonomie, enorme mogelijkheden bieden. Over vijf jaar zie ik mezelf werken met diverse klantgroepen en hen de aandacht geven die ze nodig hebben bij de transitie naar elektrificatie.
Een Elektrische Power Take-Off (ePTO) biedt mogelijkheden voor elektrificatie van zware mobiele machines en voldoet aan geluid- en emissieregels. Door een juiste componentenselectie kan een ePTO economisch interessant zijn voor toepassingen zoals:
Met behulp van een ePTO voldoen zware applicaties aan wet- en regelgeving op het gebied van geluid en uitstoot. En de juiste componentenselectie maakt deze applicaties ook economisch interessant.
Een ePTO levert elektrisch vermogen aan aftakassen wat zorgt voor energie-efficiëntie, verbeterde prestaties en minder geluidsoverlast. Machinebouwers kunnen de ePTO combineren met batterijen en invertertechnologie om de efficiëntie te optimaliseren. VARIODRIVE heeft uitgebreide ervaring in dit domein en kan machinebouwers ondersteunen bij het verkennen en implementeren van ePTO-oplossingen.
De belangrijkste uitdaging voor de elektrificatie van industriële toepassingen is energieopslag, volgens Parker. Hoewel ze motoren en apparatuur kunnen leveren, beperken de kosten en omvang van energieopslag oplossingen de volledige elektrificatie. Parker heeft succes geboekt met krachtigere motoren, zoals de GVM-motor, die hydraulische pompen van bouwvoertuigen aandrijven en de CO2-uitstoot verminderen. Het Elektro-Hydraulische Pomp Systeem ontkoppelt tractie en werkfunctie, waardoor brandstofefficiënte motoren gebruikt kunnen worden. Stadsapplicaties bieden mogelijkheden voor elektrificatie om uitlaatgassen en geluidsoverlast te verminderen. Parker verwacht dat energieopslagoplossingen verbeteren tegen 2030. VARIODRIVE werkt samen met Parker aan de mobiele elektrificatie en ziet toenemende interesse in elektrische aandrijfoplossingen.
Parker heeft een nieuw elektrificerend product voor de toepassing op de e-mobility: De NX8xxM
Parker Hannifin zet in op mobiele elektrificatie en productinnovatie. Het bedrijf werkt nauw samen met VARIODRIVE om dieselmotoren op bouwplaatsen te vervangen door elektrische motoren. Ze hebben producten ontwikkeld, zoals de PSD servo drives, ETH serie van elektromechanische cilinders en HLR serie van lineaire actuatoren. deze producten kunnen in verschillende toepassingen worden gebruikt. Parker richt zich ook op het loskoppelen van hydrauliek van dieselmotoren door elektromotoren te gebruiken om de stroom en druk van hydraulische pompen te regelen.